Autoja on monenlaisia osa 2

Kun tunnetaan autojen turvallisuuteen vaikuttavat perusasiat, on aika tutkia markkinoita kuluttajan näkökulmasta. Minkä auton ostaisi? Mistä tietää, että se on sekä teknisesti että muutenkin turvallinen? Miten se käyttäytyy kolarissa ja mitä järjestelmiä on autossa olemassa parantamaan sen turvallisuutta? Miten asia käsitellään kokonaisuutena? Tässä esimerkkejä muutamasta erittäin turvalliseksi osoittautuneesta autosta.

Hintansa Arvoinen Lexus ES 300h

Yksi vuoden 2018 turvallisimpia autoja on Lexus ES 300h. Tätä mallia ei aikaisemmin Suomeen tuotu, ja vasta vuoden 2018 lokakuussa se sai Suomi-hinnat ja ensimmäiset toimitusaikataulut, joissa näkyi saman vuoden joulukuuta. Se on oikea premium-luokan henkilöauto, jossa yhdistyvät tehot ja turvallisuus, tosin hintaakin sillä on reilut 50 tuhatta euroa pienimmällä varustetasolla ja melkein 70 tuhatta euroa parhaassa kokoonpanossaan. Lexus IS 300h on menestynyt erittäin hyvin jalankulkijakolaritesteissä saaden Euro NCAP:n testissä 66 pistettä sadasta ja siitä kiitos automaattisesti avautuvalle konepellille, joka nousee ylös iskuanturilta tulevan tiedon ansiosta säästäen näin jalankulkijan useita kiloja painavalta metallipalalta. Kuljettajan ja matkustajien turvallisuus on saanut 91 pistettä, mikä on todella korkea lukema eurooppalaisissa kolaritesteissä.

Ikuinen Klassikko

Erittäin turvalliseksi on osoittautunut yksi suosituimpia klassikoita: Jeep Cherokee. Se on suosittu maasturi, ja auton nykyiseen kokoonpanoon kuuluu muun muassa vakionopeudensäädin, joka orientoituu autossa oleviin kameroihin pitäen hyvän turvavälin edessä menevään autoon. Tarpeen tullen auto pysähtyy täysin ja kokonaan automaattisesti; löytyy autosta myös sellainenkin varuste kuten Lane Departure Warning Plu, joka varoittaa tien merkintäviivan ylittämisestä. Tällainen varuste on erittäin hyödyllinen isoissa kaupungeissa, joissa tiemerkinnät vaihtuvat välillä merkittävästi. Kolaritesteissä Jeep Cherokee on näyttänyt erinomaista rungon kestävyyttä, mutta sai riittämättömästi pisteitä jalankulkijakolaritesteissä.

Ikuinen Klassikko

2000-Luvun Muotia

Vuosituhannen alussa nopeasti suosiota kerännyt Mazda 3 pysyy tänäkin päivänä monen suomalaisen suosikkiautona. Euro NCAP on arvostellut Mazdan kolmosta viidellä tähdellä, mikä on aikamoinen suoritus tällaisen luokan autolla. Kolaritesteissä auto on menestynyt hyvin näyttäen sekä kuljettajan että matkustajien turvallisuutta erilaisissa kolareissa. Lisäksi auton nykyaikaiseen kokoonpanoon kuuluu erilaisia elektronisia järjestelmiä, joihin kuuluu kuljettajan tiedotusjärjestelmä ja hätäjarrutusjärjestelmä. Turvallisuutta parantaa myös Smart City Brake Support, joka ylläpitää hyvää turvaväliä edessä kulkevaan ajoneuvoon. Kuljettajan ”sokean alueen” kontrolli onnistuu myös auton omilla järjestelmillä ja testien mukaan kaikki Mazda 3:n elektroniikka toimii moitteettomasti, mutta jalankulkijan mukavuus kolarihetkellä ei osoittautunutkaan tarpeeksi hyväksi testeissä ja auton turvallisuuspisteet jäivät vähäisiksi verrattuna siihen, mihin se olisi oikeasti kyennyt.

2000-Luvun Muotia

Edelläkävijä Turvallisuudessa

Mikä autojen turvallisuusluokittelu onnistuu ilman Volvoja? Näin tapahtui tänäkin vuonna: Volvon kolme mallia kuuluvat turvallisten autojen Top 10 -listaan. Volvo XC60, S80 ja S60 ovat merkin myydyimpiä malleja, ja ruotsalaisen merkin turvallisuus on jo ajat sitten ollut kuuluisa koko maailmassa. Näissä autoissa pidetään oikeaa huolta niin kuljettajasta kuin matkustajistakin, elektroniikkajärjestelmiä on yllin kyllin ja niiden toiminta ei herätä paljoa kysyttävää, ja kolaritesteissä autot menestyivät 98 pisteellä sadasta. Ei paha, eikö vain? Jalankulkijakolarit jättivät Volvon tulokset toivomaan parasta, mutta turha on vältellä sitä, että jalankulkijan turvallisuus riippuu yleensä paljon enemmän jalankulkijasta kuin auton kuljettajasta.

Edelläkävijä Turvallisuudessa

Autokaupat on aina mukava hetki. Uutta autoa etsiessä kierretään autokauppoja, katsotaan ilmoituksia netistä, luetaan arvosteluja ja ajetaan kivoja koeautoja tutustuen samalla ajan myötä kehittyviin autoihin laitettaviin järjestelmiin. Olisi vielä vain niin mukavaa, jos osaisimme ottaa turvallisuus enemmän huomioon autoja vaihtaessamme, sillä mitä merkitystä on kauniilla värillä, jos turvatyynyt eivät toimi?