Autoja on monenlaisia osa 1

On olemassa erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat auton valintaan kyseisillä markkinoilla.

Niitä ovat auton koko ja ulkonäkö, väri, teho, vääntö, merkki, kokoonpano ja tietysti turvallisuus, joka jää kuitenkin harmittavan usein valinnan tekijäryhmän ulkopuolelle. Maailman turvallisimpia autoja on tutkittu monella tavalla ja autojen turvallisuutta pyritty koko ajan parantamaan, jotta aloittelevakin kuljettaja pystyisi kokemaan turvallista oloa ajaessaan uutta autoa tuntemattomassa ympäristössä – vaikka metsässä ja huonolla kelillä, miksi ei?

Vaikuttavia Tekijöitä

Autojen turvallisuuteen vaikuttaa useampi tekijä. Ensimmäinen tekijä on painon ja korimallin yhdistelmä: mitä korkeampia ne ovat, sitä pienempi on todennäköisyys, että kolarin sattuessa autossa oleville ihmisille käy huonosti. Suurin paino ja iso korimalli siis parantavat auton turvallisuutta, eli business-luokan autot ja SUV-autot ovat tässä mielessä parhaita ajoneuvoja. Toinen tärkeä tekijä on ikä ja sitä on turha vastustaa: tänä päivänä autojen turvallisuuteen panostetaan satoja kertoja enemmän kuin menneisyydessä, ja panostamista vahvistetaan koko ajan. Nykyajan autoille asetetaan sen verran tiukkoja turvallisuusvaatimuksia, että kolaritestistä sirpaleina viety ajoneuvo ei edes pääse markkinoille.

Vaikuttavia Tekijöitä

Vielä kaksi tekijää ovat toinen täysin mekaaninen ja toinen täysin elektroninen: alusta ja elektroniset järjestelmät. Alustan kanssa kaikki on selvää, sillä turvallinen alusta toimii pehmeästi ja reagoi herkästi, mutta tarkasti sekä tien kuntoon että auton kuljettajan toimenpiteisiin, minkä kautta määräytyy ohjattavuus. Elektroniikkajärjestelmät ovat taas asian toinen puoli: nykyaikaiset järjestelmät parantavat turvallisuutta merkittävästi, kun toimivat, ja niitä järjestelmiä ovat muun muassa peilien ja lasien lämmitys, kamerat, tiemerkintöjen ja liikennemerkkien tunnistamisjärjestelmät, dynamiikan elektroninen kontrolli ja niin edelleen. Hyvä, kun elektroniikka toimii ja toimii oikein; valitettavaa, kun se ei toimi eli peilit ovat huurteessa ja liikennemerkit jäävät muuten kuin kuljettajan silmin tunnistamatta; dramaattista, kun elektroniikka toimii väärin ja tekee järjen vastaisia päätöksiä tappaen autossa istuvat ja ympärillä olevat ihmiset. Parempi siis ilman elektroniikkaa kuin huonosti toimivalla.Perusturvallisuuskaan ei saisi koskaan unohtua. Kaikista turvallisin paikka autossa on kuljettajan takana, tosin jotkut tilastojen pitäjät taas sanovat, että pelkääjän penkin takana on myös turvallista olla, kunhan turvavöitä käytetään muuten kuin sitomalla niistä hinausköysi vahingon sattuessa.

Kuka Ne Arvioi?

Isoin organisaatio, joka tekee autojen turvallisuustestejä ylläpitääkseen autojen turvallisuusrekisteriä, on Euro NCAP eli European New Car Assessment Programme. Se on vuonna 1997 ruotsalaisten aloitteesta käynnistetty ohjelma ja se testaa vain Euroopassa myytäviä uusia autoja. Euro NCAP on vapaaehtoistoimintaa eli se ei tavoittele taloudellista voittoa vaan pitää vilpittömästi huolta autoilijoiden ja muiden liikenteeseen osallistuvien ihmisten turvallisuudesta. Ohjelma saa tukea Euroopan maiden viranomaisilta, autoilu- ja kuluttajajärjestöiltä sekä tietysti vakuutusyhtiöiltä, joille autojen turvallisuustietojen ajanmukaisuus ja tällaisen rekisterin ylläpito on erityisen tärkeää niin pakollisten liikennevakuutusten kuin myös kaskojen hinnoittelun kannalta. Kaiken kaikkiaan autot luokitellaan viiteen turvallisuusluokkaan ja niille annetaan määrä tähtiä turvallisuusluokkansa mukaan. Turvallisuusraportteja julkaistaan silloin tällöin niiden valmistuttua ja niihin on koottu autojen menestymiset erilaisissa kolareissa kuten etu-, sivu- ja jalankulkijatörmäyksissä.

Kuka Ne Arvioi?

Toinen, tosin meitä eurooppalaisia vähemmän kiinnostava testejä tekevä organisaatio on yhdysvaltalainen IIHS eli Insurance Institute for Highway Safety, joka toimii Euro NCAPin tyyliin vapaaehtoisjärjestönä ja jonka rahoitus hoituu pelkästään vakuutusyhtiöiden taskusta. Se perustettiin jo vuonna 1959 ja tänä päivänä instituutti tekee töitä sen eteen, että valtateillä tapahtuisi vähemmän liikenneonnettomuuksia ja niiden seuraukset eivät olisi niin ikäviä kuin aina aikaisemmin. IIHS toteuttaa erilaisia tutkimuksia ja testejä, joiden perusteella luokittelee amerikkalaisten suosikkiautot omalla turvallisuusasteikollaan.