Moottoripyöräilijöiden turvallinen muoti

Niin kuin monella muullakin alalla, turvallisuus ja sen perusajatukset saapuivat moottoripyörien maailmaan varsin hitaasti. Vaikka ensimmäinen moottoripyörä näki maailman jo 1800-luvulla, kypäräpakko astui voimaan vasta vuonna 1961 Australiassa, jota seurasivat monet maat asettamalla erilaisia lakeja moottoripyöräilijöiden turvallisuuteen liittyen.

Moottoripyöräilijän Turvavarusteet: Päänsuoja

Kypärä on ainoa pakollinen turvavaruste moottoripyörällä ajaessa ja näin se on sekä Suomessa että melkein koko maailmassa. Kun Iso-Britanniassa 1950-luvulla menehtyi eräs erittäin tärkeä eversti moottoripyörällä tapahtuneeseen liikenneonnettomuuteen, hänen kirurginsa lähti tutkimaan muita samankaltaisia tapauksia ja päätyi siihen, että kypärä pelastaisi monta henkeä kuolemalta. Ensimmäisen kypärän rakenne patentoitiin vuonna 1953 ja saksalainen tänäkin päivänä toimiva varusteita valmistava firma Schuberth oli ensimmäinen, joka laittoi moottoripyöräilijöiden päänsuojat tuotantoon. Nykyisin kypäriä ei valmista vain laiska ja niitä löytyy niin halvemmasta kuin kalliimmastakin päästä. Turvallisuusvaatimukset ovat kovat ja kypäriä testataan monella eri tavalla; esimerkiksi Sharp-luokitus viiden tähden luokittelutavallaan on suosittu kypärän laadun tarkistustapa varusteita ostavien ihmisten keskuudessa. Tässä vielä mainittakoon, että moottoripyöräkypärän kova hinta ei koskaan takaa sen parhaita mahdollisia turvallisuusominaisuuksia: välillä hinta muodostuu jopa väristä, ja hintaan vaikuttaa myös kypärän muoto, joka puolestaan vastaa kypärän ilmadynamiikasta. Niin turvallisuuteen kuin myös käyttömukavuuteenkin vaikuttavat lisäksi sellaiset asiat kuin kypärän ominaisuuksien säädettävyys, puhelaitteen asennuksen mahdollisuus, silmälasien käyttöön tarkoitetut pienet taskut ja niin edelleen.

Muuta Päälle Laitettavaa

Monen mielestä moottoripyörän ostamiseen liittyy pelkkä kypärän ja vakuutuksen hankinta ja sillä siisti. Näin asia voi olla vain hurjapäillä, koska pään lisäksi meillä on vielä monta vartalon osaa kolarissa vammautuakseen, joten muistakaan varusteista ei kannata tinkiä missään nimessä. Hanskat ovat yleensä hyvä pelastuskeino, kun halutaan säästää sormia kulumasta liukuessaan asfaltilla: näin on sattunut meikäläiselle kerran, ja onneksi käytin silloin Rukka-merkin valmistamia ajokäsineitä. Ei mennyt kuin yksi luu ulos ja vain yhdestä sormesta; ilman käsineitä olisi silloin voinut unohtaa kaikki viisi. Hanskat kannattaa niin keväällä ja syksyllä kuin myös kesällä, tosin kevyemmät sellaiset, mutta mieluiten turvallisuussertifioidut tai ainakin testatut.

Muuta Päälle Laitettavaa

Ajotakin valinta on puolestaan vaikeampi asia. Niitä löytyy monenlaisia erilaisilla suojilla ja ilman, nahasta ja tekstiilistä tehtyjä, kauniita ja hirveitä, mustia ja värikkäitä, naisille ja miehille erikseen ja kaikilla mahdollisilla taskuilla. Ainoa asia, jota kannattaa miettiä ennen ajotakin hankintaa, on sen käyttötarkoitus. Kaupunkiajossa erittäin suojaava Dainesen GP-takki on yhtä pätemätön kolarin sattuessa kuin mikä tahansa muukin, mutta tuntuu paljon kuumemmalta ja painavammalta päällä, joten kaupunkiajoon kannattaa valita mahdollisimman kevyt, mutta erittäin turvallinen ja suojattu vaate. Pidemmille matkoille sopivat taas paremmin tekstiilitakit goretex-kalvolla, ja siitäkin on meikäläisellä kokemusta yllin kyllin: nahkatakilla kulkee sateessa vajaat sata kilometriä kunnes se on läpimärkä, minkä jälkeen kuivattaminen kestää useita tunteja. Goretex-takki, joka ei ole koskaan niin näyttävä kuin hyvä nahkatakki, sopii matkustamiseen paljon paremmin.

Ajomukavuuden Ja Turvallisuuden Välinen Yhteys

Kun puhutaan ajomukavuudesta, on hyvä muistaa, että kaikkien varusteiden hyvä istuvuus ja käyttömukavuus vaikuttaa suoraan myös turvallisuuteen: sumua täynnä kypärä, märkä takki ja liian kylmät käsineet tekevät ajosta sekä epämukavan että epäturvallisen. Epämukavassa tilanteessa jaksamme keskittyä enemmän omaan valitteluun ja itsemme säälimiseen kuin oikeisiin tiellä tapahtuviin tilanteisiin, liikenneturvallisuuteen, olosuhteisiin ja niin edelleen, kun taas mukavat varusteet päällä ja toimiva moottoripyörä alla pystymme huomioimaan pienemmätkin, mutta erittäin paljon turvallisuuteen vaikuttavat detaljit.

Ajomukavuuden Ja Turvallisuuden Välinen Yhteys