Moottoripyöräilijöiden turvallinen muoti

Kun ensimmäiset kolarit moottoripyörällä on ohi, ensimmäiset kipsit poistettu ja pyörä odottaa korjattuna tallissa, on aika miettiä ajovarusteita paremmin. Niitä ei koskaan voi ostaa oikein heti ensimmäisellä kerralla, sillä valitettavaa aina löytyy ja vaatimuksia omille ajovarusteille syntyy vain käytön myötä – ja kolareiden sattuessa. Mistä lähdemme usein tinkimään ja minkä takia?

Jalkojen Suojaus

Jalat ovat isoin moottoripyörän kuljettajan osa, ja ne kärsivät kolareista usein vakavasti. Jalkojen luiden murtumat vaativat aina pitkää lepoa, lihakset pienenevät, ja sitä seuraa ikävä kausi kömpelöä kävelyä ja kykenemättömyyttä ajaa moottoripyörää. Miksi unohdamme jalkojemme turvallisuuden näin usein? Ajohousut on toki hankala laittaa, ne painavat paljon, ja niiden vaihto ennen töihin saapumista saattaa tuntua paljon tyhmemmältä kuin pelkän takin ottaminen pois päältä. Ratkaisuja on kuitenkin laadittu siihenkin, jotta kaupunkiajossa kuljettaja pääsisi tuntemaan jalkansa suojatuiksi ja samalla voisi vaikka kiertää kauppakeskuksia tai istua toimistossa tuntematta sen suurempaa tuskaa, ja yksi niistä ratkaisuista on ajofarkut. Naurettavaa. Miten siis voivat farkut taata minkäänlaista turvallisuutta? Nimimerkillä ”kokemusta on”: eivät takaa, mutta parantavat selvästi. Murtumilta ne tuskin pelastavat, mutta asfaltilla liukuminen repii tavalliset farkut sirpaleiksi jo ensimmäisinä sekunteina, kun taas kevlar-ajofarkut kestävät liukua pidempäänkin, mistä on tehty useita testejä ja kokeita. Omassa tapauksessani päälläni olivat kotimaiset m-racing -merkkiset farkut, joita ei tosiaan enää valmisteta, ja pettänyt osa oli takataskun saumalanka. Polvisuojia en tuolloin tyhmänä käyttänyt, mutta niille ei onneksi sattunutkaan mitään, ja ihoni säästyi vakavilta vammoilta vain kyseisten farkkujen ansiosta. Nämä ihovammat saattavat nimittäin tuntua pieneltä asialta, mutta uskokaa pois: kun senttimetri ihoa jää asfaltille liu’un seurauksena, se ei mukavalta tunnu. Useisiin ajofarkkuihin ommellaan lisäksi myös suojataskut, joihin on tarkoitus laittaa polvi- ja reisisuojat, mutta niistä myöhemmin.

Jalkineet

Moottoripyöräkolareista puhutaan erittäin pahoina, kun joku kuolee. Sen pääsee näkemään jo kaukaa, kun näkee kuljettajan kengät kaukana hänestä itsestään. Yksi tärkeimpiä turvallisuutta parantavia varusteita ovat juuri ne, koska jaloissamme on paljon pieniä luita nimenomaan kenkien kohdalla, ja nilkkanivelkin on samassa paikassa. Turvalliset ajokengät täytyy valita oikein ja miettien niiden tarkoitusta tarkkaan: kaupunkiajoon soveltuvat niin ajotennarit kuin myös urheilukengätkin, joilla kisoja ajetaan. Ne hengittävät aina hyvin ja antavat jaloille hyvän ja tukevan suojan, tosin kävely saattaa hieman vaikeutua. Pidemmille matkoille mennessä voi harkita touring-kenkien hankintaa, ja enduro-pyöräilyyn on olemassa täysin omanlaiset ajosaappaat. Vielä kerran kuitenkin: yksi tärkeimmistä turvallisuuden tekijöistä moottoripyörällä ovat oikein valitut kengät. Toiseksi kypärän jälkeen.

Erilaiset Suojat Ja Niiden Turvallisuus

Myynnissä on monenlaisia suojia. Niistä tärkein on selkäsuoja, ja niitä on testattu ympäri maailmaa monella tavalla niin teoriassa kuin käytännössäkin. Selkäsuoja on hankala kantaa parkkipaikalle saakka ja niin on hankala myös kävellä selkäsuoja päällä, mutta selkärangan turvallisuus on näitä vaivoja paljon tärkeämpi. Kilpailukolareissa kyse on useimmiten liukumisesta pyörän kanssa, mutta katuonnettomuuksissa puhutaan taas putoamisesta, lentämisestä auton tai toisen yli, valotolpista ja muista esteistä, joihin törmääminen voi johtaa kuolemaan. Kun vaatetusta on hankittu tarpeeksi ja ruvetaan ostamaan suojia, kannattaa aloittaa selästä.

Erilaiset Suojat Ja Niiden Turvallisuus

Muita suojia ovat kyynärpää-, olkapää- ja polvisuojat, joista polvisuojat ovat ehdoton must joka ajoon. Käsinivelten suojat eivät pelasta kaupunkikolareissa mitenkään ja vammatkin ovat yleensä pienempiä kuin polvissa, joten käsien kannalta voi tyytyä takissa jo olemassa oleviin suojiin, kun taas polvisuojien pitää säästää nämä herkät nivelet miltä tahansa vammoilta. Polvien turvallisuus on taattuna parhaiten silloin, kun ne istuvat tukevasti jaloissa ajohousujen alla ja suojaavat polvet joka suunnasta. Suoja- ja varustevalintoihimme vaikuttaa usein kauneus: moottoripyörä on eettinen ajoneuvo, ja kuljettajankin pitäisi näin näyttää erittäin komealta ja kauniilta. Omia röntgen-kuvia katsellessa sairaalassa voi aina pohtia asiaa lisää: onko nyt saavutettu riittävä kynnys vaihtamaan turvallisuus kauneutta tärkeämmäksi asiaksi vai pitäisikö tapahtua vielä jotain muuta?