Moottoripyöräilijöiden turvallinen muoti

Moottoripyörät ovat heti alusta olleet hullumman väen kulkuneuvoja. Yhdysvalloissa syntyi niin sanottuja moottoripyöräyhteisöjä, jotka olivat yritysten kaltaisia organisaatioita ja tienasivat rahansa usein laittomin keinoin myymällä huumeita tai aseita – ei siis mikään ihme, että moottoripyörät ovat tänäkin päivänä eri kastan ihmisten asiaa. Toisaalta turvallisuuden kannalta kaikki on parantunut alalla hurjaa vauhtia.

Moottoripyörien Turvallisuus

Aluksi moottoripyörät olivat kaikkea muuta kuin turvallinen kulkuneuvo. Jousitus oli uskomattoman kova, moottorin pettäminen keskellä tietä tarkoitti äkillistä takapyörän lukkiutumista ja ohjattavuus oli nykyisiin pyöriin verrattuna täysin olematonta. Moottoripyörän turvallisuudesta kulkuneuvona ei voinut olla edes puhetta, mutta tänä päivänä asia on onneksi toisin. Moni ihmettelee sitä, että jokaiseen nykyaikaiseen autoon automaattisesti kuuluva ABS-järjestelmä eli lukkiutumattomat jarrut on olemassa myös moottoripyörissä – ja Euroopan Unionissa nykyään jopa pakollisena turvalaitteena. Omasta kokemuksestani on pakko tässä vaiheessa sanoa, että autoissa olen aina haukkunut ABS-järjestelmää ja aloin haukkua myös moottoripyörissä, kun kaksi ensimmäistä pyörääni olivat ”ei niin turvallisia” julkisilla teillä eli juuri näitä supersport-luokan pyöriä, joiden käyttö kaupungissa herättää paljon kysymyksiä. Olin silloin nuorempi ja tyhmempi… Ja pari vuotta sitten kausi päättyi kovaan kolariin, jossa jouduin tekemään hätäjarrutuksen sateessa ilman mitään väistymismahdollisuuksia. Eturengas meni tietysti lukkoon ja pääsin liukumaan pyöräni kanssa nelisenkymmentä metriä. Erittäin turvallista, eikö vain? Siihen se ABS:n haukkuminen päättyi. Jokaisen vastuullisen moottoripyöräilijän tapaan kuuluu läheltä piti -tilanteiden ja erityisesti kolareiden analysointi turvallisuuden kannalta sen jälkeen, kun kaikki on jo tapahtunut. Analysoin minäkin, ja seuraava pyöräni oli jo ABS:llä varustettu. Se ei ollut mikään ehto vaan sattuma, mutta rakastuin siihen järjestelmään heti, kun se pelasti minut liukkaalla tiellä hätäjarrutuksessa ensimmäisen kerran. Pelasti vielä sen jälkeenkin ja usein. Siitä päivästä lähtien olen sitä mieltä, että jos on vain mahdollista ajaa ABS:llä varustettua pyörää, kannattaa ajaa sitä. Turvallisuus tarkastettu useampaan otteeseen.

Moottoripyörien Turvallisuus

Nykyisin moottoripyörien valmistajat keskittyvät melkein eniten turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Kallistumisen anturit, ajonvakautusjärjestelmät (kyllä, myös moottoripyörissä!), tehon ja väännön automaattiset säädöt kelin mukaan kuuluvat jokaiseen nykyaikaiseen moottoripyörään, jonka ajaminen tuntuu enemmän selkeiden ohjeiden noudattamiselta kuin omalla päällä ajattelulta ja turvallisesta ajosta nauttimiselta. Niin, korostan siis vielä että turvallista ajamista voi nauttia ja ajaminen voi olla erittäin turvallista isoillakin nopeuksilla – tosin samoin kuin se voi olla täysin turvatonta pienellä vauhdilla, kun tilannetta ei osata lukea.Kun perehdytään syvemmin moottoripyörien turvallisuusvemputtimiin, tullaan siihen, että elektroniikan täytyy pelata täysin moitteettomasti. Muuten turvallisuudesta ei voi puhuakaan, sillä uutisissa on näkynyt jo tarpeeksi kuolinkolareita, joissa moottoripyörän elektroniikan vika oli aiheuttanut turvajärjestelmän virheen ja ohjaus lukkiutui, kallistumisanturi petti, kone pysähtyi ja kaikkea muuta ikävää. Ei näin! – tekisi mieli sanoa näille valmistajille, mutta virheitä tekevät kaikki, tosin jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Turvallisuuden kehittyminen ja siihen panostaminen moottoripyörätuotannossa on vienyt vastuulliset moottoripyöräilijät pois tieltä omiin talleihin korjaamaan vanhat moottoripyöränsä, joiden elektroniikkataso on erittäin alhainen ja jotka toimivat enemmän mekaanisesti kuin mitenkään muuten, ja nuoret moottoripyöräilijät ilmestyivät julkisiin teihin upouusilla, erittäin turvallisilla pyörillään ilman minkään näköistä käsitystä tavallisen kaksipyöräisen moottorilla varustetun ajoneuvon ohjaamisesta ilman kokonaista sarjaa turvalaitteita, elektroniikkaa ja niin edelleen. Niin kuin autoissakin, moottoripyörissä turvallisuutta parantavat elektroniset laitteet on hyvä olla, mutta vain tiettyyn rajaan, jonka takaa löytyy jo täysin osaamaton kuljettaja. Tällaisia me tuskin haluamme nähdä tiellä enemmän, vai mitä?